چرا مايكروسافت از اندرويد در سرفيس دوئو استفاده كرده است؟

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مايكروسافت با انتخاب دوگانه ميان سيستم‌عامل اندرويد و ويندوز براي محصولات تاشوي جديد خود، بسياري از متخصصان را متعجب ساخت. اما علت اصلي چنين انتخابي چه بوده است؟
تبليغات

چندي پيش شاهد رونمايي از دو دستگاه تاشو از سوي مايكروسافت بوديم كه انتظار مي‌رود كه در انتهاي سال ميلادي جاري به بازار عرضه شوند. اكنون برند سرفيس تبديل به يك رده از محصولات شده است كه طيفي عظيمي از متخصصان و نيازها را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اما يك نكته ذهن بسياري از علاقه‌مندان و طرفداران مايكروسافت را مشغول كرده است؛ چرا مايكروسافت از ويندوز روي سرفيس نئو استفاده كرده است درحالي‌كه برادر كوچك‌تر آن از سيستم‌عامل اندرويد بهره مي‌برد. بسياري از متخصصان دليل اصلي چنين انتخابي را درك نمي‌كنند و به مباحثه و تبادل انديشه متخصصين درباره‌ي آن در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف از جمله توييتر ادامه مي‌دهند. در ادامه‌ي اين مطلب قصد داريم به دلايلي اشاره كنيم كه موجب شده است مايكروسافت از دو سيستم‌عامل مختلف در دستگاه‌هاي جديد خود استفاده كند درحالي‌كه زبان طراحي بسيار نزديكي به‌ يكديگر دارند و از انديشه متخصصين بسياري، تنها تفاوت آن‌ها ميان اندازه‌ي صفحه‌نمايش است.

تفاوت ميان سرفيس نئو و دوئو

در نگاه اول، ظاهر خارجي سرفيس نئو و سرفيس دوئو شباهت بسياري به يكديگر دارد اما در حقيقت دستگاه‌هاي بسيار متفاوتي هستند. يكي از آن‌ها يك موبايل‌ هوشمند تاشو است درحالي‌كه ديگري بيشتر نقش يك رايانه‌ي شخصي تاشو را بازي مي‌كند. دليل گفته شده شايد مهم‌ترين عاملي باشد كه موجب پديد آمدن اختلاف در انتخاب سيستم‌عامل براي دو دستگاه شده است. اما بااين‌حال بسياري هم‌چنان سؤال مي‌كنند كه چرا سرفيس نئو همانند دوئو از اندرويد استفاده نمي‌كند يا بالعكس. براي پاسخ به چنين سوالي بايد به هسته‌ي دو محصول توجه كنيم.

مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو
مرجع متخصصين ايران Surface Duo / سرفيس دوئو

درست است كه هر دو دستگاه از صفحه‌نمايش تاشو بهره‌ مي‌برند اما از انديشه متخصصين بنيادي تفاوت‌هاي اساسي ميان آن‌ها وجود دارد. اندازه‌ي هر دستگاه يكي از مهم‌ترين عواملي است كه در تعيين نوع سيستم‌عامل نقش دارد. از اين انديشه متخصصين هر دستگاه كوچك‌تر از ۸ اينچ بايد از اندرويد استفاده كند؛ درحالي‌كه براي محصولات بزرگ‌تر از ۸ اينچ، ويندوز گزينه‌ي مناسب‌تري به شمار مي‌رود. اندرويد مي‌تواند در دستگاه‌هاي كوچك‌تر عملكرد بسيار مناسبي از خود نشان دهد، اما در نمايشگرهاي بزرگ چندان موفق نبوده است و استقبال كمتري از آن صورت مي‌گيرد. سرفيس نئو نمايشگر بزرگي دارد كه به متخصص امكان مي‌دهد امور مرتبط با رايانه‌هاي شخصي را انجام دهند و به‌ همين دليل از ويندوز ۱۰ ايكس (Windows 10X) استفاده مي‌كند. معمولا متخصصان تمايل زيادي به رايانه‌هاي شخصي با سيستم‌عاملي مانند اندرويد ندارند زيرا اين سيستم‌عامل پلتفرم مناسبي براي انجام امور رايانه‌اي محسوب نمي‌شود.

دليل مشابه با گفته‌هاي بالا مي‌تواند براي سرفيس دوئو صادق باشد. متاسفانه ويندوز نتوانسته است براي علاقه‌مندان خود، اكوسيستم مناسبي در دستگاه‌هايي با صفحه‌نمايش كوچك‌تر از ۸ اينچ ايجاد كند. بنابراين در نهايت ويندوز گزينه‌ي عاقلانه‌اي براي يك موبايل هوشمند نخواهد بود. در سوي ديگر اندرويد داراي تنوع اپليكيشن‌هاي بسياري است كه بيشتر آن‌ها براي اجرا روي صفحه‌نمايش‌هاي كوچك بهينه‌سازي شده‌اند. همچنين ويندوز با برنامه‌هاي تخصصي بسيار مي‌تواند نيازهاي متخصصان حرفه‌اي را تأمين كند اما بيشتر آن‌ها مناسب دستگاه‌هايي با نمايشگر بزرگ هستند.

نياز موبايل‌هاي هوشمند به اپليكيشن‌ها

درحالي‌كه مايكروسافت تلاش بسياري مي‌كند تا سرفيس دوئو را به‌عنوان يك موبايل هوشمند مورد خطاب قرار دهد، اما بنيان اصلي اين محصول همانند ساير موبايل‌هاي هوشمند است. براي اينكه سرفيس دوئو بتواند در چنين رده‌اي موفق باشد، نياز بسيار مبرمي به اپليكيشن‌ها خواهد داشت. همان‌طور كه در قسمت بالا گفتيم، ويندوز نمي‌تواند نياز دستگاه‌ها به اپليكيشن‌هاي موبايل را تأمين كند اما اندرويد توانسته است نقطه ضعف مذكور را به بهترين شكل ممكن پوشش دهد. يكي از دلايل اصلي شكست ويندوزفون نيز عدم وجود اپليكيشن‌هاي متخصصدي و مورد نياز متخصصان بود و مايكروسافت سعي كرده است تا اشتباه گذشته خود را دوباره تكرار نكند. اندرويد طيف وسيعي از برنامه‌هاي بانكي، مسافرتي، شبكه‌هاي اجتماعي، بازي‌ها و تمام چيزهايي كه از يك پلتفرم مناسب براي موبايل‌هاي هوشمند انتظار مي‌رود را ارائه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران اپليكيشن / apps

اگر مايكروسافت از ويندوز ۱۰ ايكس براي سرفيس دوئو استفاده مي‌كرد، طيف وسيعي از اپليكيشن‌هاي مورد نياز يك موبايل هوشمند را از دست مي‌داد. چنين پديده‌اي نه‌تنها امر خوشايندي براي يك سازنده محسوب نمي‌شود، بلكه نيازي ضروري براي رقابت با ساير توليدكنندگان و برندها به شمار مي‌رود.

استفاده از شبيه‌سازهاي اندرويد

يكي از سؤال‌هاي مطرح شده از سوي طرفداران ويندوزفون اين است كه چرا مايكروسافت از ويندوز ۱۰ ايكس همراه‌با شبيه‌ساز اندرويد براي اجراي اپليكيشن‌ها و جبران خلاء ايجاد شده روي سرفيس دوئو استفاده نكرده است. جالب است بدانيد كه مايكروسافت حتي به چنين ايده‌اي نيز فكر كرده است و براي اجراي آن نيز گام‌هايي برداشته است اما اشكالاتي پيرامون اجراي صحيح اپليكيشن‌ها ازطريق شبيه‌ساز‌ها (امولاتور) وجود دارد.

از مهم‌ترين دلايل عدم استفاده از شبيه‌سازها اين است كه گوگل اجازه‌ي اجراي سرويس‌هاي پلي استور را روي برنامه‌هاي شبيه‌ساز اندرويد نمي‌دهد و اين امر تنها براي دستگاه‌هاي داراي سيستم‌عامل كروم مقدور است. بنابراين اگر سرفيس دوئو همراه‌با ويندوز ۱۰ ايكس و يك شبيه‌ساز اندرويد به بازار عرضه مي‌شد، ديگر يك محصول داراي تاييديه پلي‌استور به شمار نمي‌رفت و قادر نبود بسياري از اپليكيشن‌هاي موجود روي پلتفرم مذكور را به درستي اجرا كند. همچنين قابليت پرداخت گوگل نيز براي دستگاه غيرفعال مي‌شد.

مرجع متخصصين ايران امولاتور اندرويد / android emulator

البته متخصصان مي‌توانستند در صورت علاقه، پلي استور و اپليكيشن‌هاي مورد نياز خود را روي شبيه‌ساز نصب كنند اما چنين پديده‌اي ممكن است اشكالات بسياري ايجاد كند و دردسرهاي اضافي نيز براي متخصصان به‌همراه داشته باشد. در سوي ديگر چنين حالتي موجب مي‌شود تا سرفيس دوئو همچنان توسط پلي استور مورد تأييد نباشد و هيچگونه همراهي از سوي گوگل دريافت نكند. همچنين استفاده از شبيه‌ساز روي ويندوز باعث مي‌شود تا بسياري از توسعه‌دهندگان، انگيزه‌ي لازم براي ساخت برنامه‌هاي متناسب با بستر ويندوز را از دست بدهند يا به پورت نمونه‌هاي كم كيفيت اكتفا كنند.

باتوجه‌به دلايل ذكر شده، بسيار عاقلانه به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه مايكروسافت از اندرويد به‌عنوان سيستم‌عامل اصلي در سرفيس دوئو استفاده كند. همچنين اين شركت توانسته است پلي ميان اندرويد و ويندوز ايجاد كند تا توسعه‌دهندگان بيشتر به ساخت برنامه‌هاي بومي براي هردو تشويق شوند. قطعا مايكروسافت علاقه‌اي ندارد به دنيايي وارد شود كه در آن بيشتر برنامه‌هاي ويندوز تنها اپليكيشن‌هاي اندرويدي هستند كه توسط يك شبيه‌ساز اجرا مي‌شوند.

امكان استفاده از ويندوز ۱۰ ايكس روي سرفيس دوئو

ايده‌ي ديگري كه توسط طرفداران مايكروسافت مطرح شده است مربوط به ايجاد حق انتخاب سيستم‌عامل براي خريداران مي‌شود. مايكروسافت مي‌توانست نسخه‌ي ديگري از سرفيس دوئو را در انديشه متخصصين بگيرد كه به‌صورت پيش‌فرض از ويندوز ۱۰ ايكس بهره مي‌گرفت و متخصصان مي‌توانستند در صورت تمايل، اقدام به خريداري آن كنند. براي توجيه عدم وجود چنين قابليتي بايد بار ديگر اشاره كنيم كه ويندوز ۱۰ ايكس يك سيستم‌عامل براي رايانه‌هاي شخصي محسوب مي‌شود كه با برنامه‌هاي آن‌ها تناسب دارد. ساخت نسخه‌اي از سرفيس دوئو همراه‌با ويندوز باعث مي‌شد تا طرفداران سرسخت سيستم‌عامل محبوب مايكروسافت نتوانند تجربه‌اي بهينه از دستگاه خود داشته باشند كه دليل اصلي آن به عدم سازگاري برنامه‌هاي ويندوز با نمايشگرهاي كوچك مربوط مي‌شود. همچنين مايكروسافت بايد تلاش بسياري مي‌كرد تا بتواند تجربه‌ي متخصصي را براي دسته‌اي كوچك از متخصصان، بهبود ببخشد و اين كار به نوعي هدر رفت منابع سازنده محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران ويندوز / windows

سرفيس نئو از ويندوز ۱۰ ايكس بهره مي‌برد زيرا يك رايانه‌ي شخصي محسوب مي‌شود و مايكروسافت در انديشه متخصصين دارد كه متخصصان از اين دستگاه براي انجام امور رايانه‌اي استفاده كنند. در سوي ديگر سرفيس دوئو به اندرويد مجهز شده است زيرا در حقيقت يك موبايل هوشمند به شمار مي‌رود. همچنين وجود طيف وسيعي از اپليكيشن‌ها و سازگاري با صفحه‌نمايش كوچك، از دلايل مهم برتري اندرويد نسبت به ويندوز براي دستگاه‌هاي جيبي است.

اكنون به‌انديشه متخصصين مي‌رسد كه مايكروسافت علاقه‌ي متخصصان به دستگاه‌هاي اندرويدي را پذيرفته است و ديگر سعي ندارد به جلوگيري از گسترش آن روي دستگاه‌هاي خود بپردازد. همچنين نام سرفيس ديگر تنها با ويندوز همراه نخواهد بود و علاقه‌مندان به اندرويد نيز مي‌توانند از محصولي با برند سرفيس استفاده كنند. در نهايت مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه مايكروسافت در آينده، تجربه‌ي بهتري ميان دو پلتفرم ويندوز و اندرويد را دراختيار متخصصان خود قرار دهد و دارندگان دستگاه‌هاي مبتني بر اين دو سيستم‌عامل بتواند تجربه‌ي متخصصي بهتري با رايانه‌ها و موبايل‌هاي خود دركنار يكديگر داشته باشند.

انديشه متخصصين شما پيرامون تصميم مايكروسافت چيست؟ آيا اين شركت با استفاده از اندرويد در سرفيس نئو به ويندوز و آرمان‌هاي گذشته‌ي خود پشت كرده است؟

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات