ماندن در خانه ميزان ابتلا به كرونا را تا ۱۰ برابر كاهش مي‌دهد

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
همه‌گير شدن ويروس كرونا در كشور اشكالات زيادي را براي سيستم بهداشتي ايران ايجاد كرده و متخصص كارشناسان سلامت بيش‌تر از هر زماني شهروندان را به ماندن در خانه تشويق مي‌كنند.
تبليغات

ويروس كرونا تاكنون افراد زيادي را در كل دنيا آلوده كرده و همچنان با سرعت زيادي در حال گسترش است. در ايران نيز هر روز حدود هزار نفر به تعداد مبتلايان به بيماري كوييد ۱۹ افزوده مي‌شود و تا امروز نزديك به ۱۵ هزار نفر در كشور به اين بيماري مبتلا شده‌اند. بسياري از بيمارستان‌ها امكانات كافي براي پذيرش بيماران جديد ندارند و اگر شيوع ويروس با همين سرعت ادامه پيدا كند، معلوم نيست در روزهاي آينده چند نفر به دليل كمبود امكانات جان خود را از دست بدهند.

اميرعلي سوادكوهي، رئيس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران مي‌گويد ظرفيت آي‌سي‌يوها تقريبا كامل شده و پر از بيماراني است كه به بيماري كوويد ۱۹ مبتلا شده‌اند. برخي بيمارستان‌ها بخش همراه درست كرده‌اند تا ساير مريض‌ها را به آن بخش انتقال دهند. همچنين در برخي شهرها، بيمارستان صحرايي براي پاسخ‌دادن به اين تعداد بيمار برپا شده است. تحقيقات نشان مي‌دهد ۸۵ درصد افرادي كه به بيماري كوويد ۱۹ مبتلا مي‌شوند نيازي به مراجعه به بيمارستان‌ها ندارند، از ۱۵ درصد باقي‌مانده حدود ۱۰ درصد در بيمارستان بستري مي‌شوند و ۶ درصد اين افراد به آي‌سي‌يو منتقل مي‌شوند. تعداد تخت‌هاي آي‌سي‌يو در كل كشور حدود هفت هزار و ۲۰۰ عدد است و در روزهاي آينده با افزايش تعداد مبتلايان، احتمال مي‌رود كه با كمبود امكانات بيمارستاني مواجه شويم. سوادكوهي مي‌گويد:

مجبوريم اين شرايط را مديريت كنيم، تقريبا ۶۰درصد تخت‌هاي آي‌سي‌يو به كوويدي‌ها اختصاص داده شده و باقي هم در اختيار ديگر بيماران قرار گرفته است. بايد بپذيريم كه با توجه به قدرت پخش بسيار بالاي اين بيماري طبيعتا هفت هزار تخت كفاف اين تعداد بيمار را نمي‌دهد. تعداد بسيار زياد است، دو ساعت بعد از اينكه مريض‌ها به بخش فرستاده مي‌شوند، دوباره آي‌سي‌يوهاي كوويد پر مي‌شوند.

در حال حاضر برخي استان‌ها از جمله خوزستان با كمبود امكانات مواجه هستند؛ به‌عنوان مثال استاندار خوزستان چند روز پيش اعلام كرد كه اين استان ۸۰ تخت آي‌سي‌يو كم دارد؛ نماينده‌ي تام‌الاختيار وزارت بهداشت در استان گيلان نيز مي‌گويد تعداد تخت‌هاي آي‌سي‌يو در گيلان بايد افزايش پيدا كند. سوادكوهي در مورد سرعت پخش بيماري مي‌گويد:

آنچه ما را به عنوان يك پزشك به وحشت مي‌اندازد پخش بسيار سريع اين بيماري است، خود بيماري قابل كنترل است. وقتي تعداد مريض از حدي بالاتر برود ديگر ظرفيت بيمارستان‌ها قدرت دريافت بيمار را نخواهد داشت.

علاوه‌بر كمبود تخت‌هاي بيمارستاني كه كشور به دليل شيوع ويروس كرونا با آن روبرو شده، گزارش‌هاي مختلف حاكي از آن است كه برخي استان‌ها مانند قم، گيلان، مازندران، اراك و… با كمبود تجهيزات پزشكي روبرو شده‌اند. به‌طوري كه پرسنل بيمارستان‌هاي شهرهاي شمالي فاقد ماسك «ان۹۵» و دستكش لاتكس هستند و بسياري از پرستاران از ماسك عادي استفاده مي‌كنند، حتي پرسنل لباس‌هاي يكسره‌اي كه بايد يك‌بارمصرف شود را دو بار مصرف مي‌كنند، درحالي‌كه اين لباس‌ها بايد پس از هر بار مصرف سوزانده شده و از بين بروند.

در خانه بمانيم

با اشكالاتي كه از انديشه متخصصين امكانات درماني در كشور وجود دارد و ممكن است در روزهاي آينده بيشتر شود، بهترين كار اين است كه در خانه بمانيم تا زنجيره‌ي انتقال ويروس كرونا قطع شود. با مراجعه‌ي كم‌تر به بيمارستان‌ها، به كادر درماني كمك مي‌شود تا از بيماراني كه در حال حاضر بستري شده‌اند بهتر مراقبت كنند. پخش شدن بيشتر بيماري باعث مي‌شود تعداد مراجعات به بيمارستان‌ها نيز بيشتر شود و درنتيجه ظرفيت تخت‌هاي آي‌سي‌يو پر شود؛ اما اگر جلوي پخش ويروس گرفته شود شرايط تحت كنترل در مي‌آيد و اوضاع بهتر مي‌شود.

با اينكه برخي رسانه‌ها و عده‌اي از مردم بيماري كوويد۱۹ را شوخي گرفته‌اند اما اين بيماري با هيچ فردي شوخي ندارد و روزبه‌روز تعداد جان‌باختگان بيشتر مي‌شود. برخي افراد با علائم خفيف به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و آن را به سايرين منتقل مي‌كنند اما شايد شخص بعدي كه ويروس كرونا از اين فرد به او مبتلا مي‌شود نتواند از بيماري جان سالم به در ببرد. تعطيلات نوروزي تا چند روز ديگر شروع مي‌شود و بهترين كار ماندن در خانه و قطع كردن زنجيره‌ي انتقال اين بيماري است. اگر توصيه‌ها جدي گرفته نشود با معضل همه‌گيري روبه‌رو خواهيم شد.

در حال حاضر كشور در دوره‌ي پيك بيماري است و رفتن به سفر، دورهمي و خريد شانس ابتلاي فرد و ديگران به بيماري را افزايش مي‌دهد؛ با اينكه تاكنون نزديك به پنج هزار نفر بهبود پيدا كرده‌اند اما شايد همه خوش‌شانس نباشند كه اين بيماري را به‌راحتي از سر بگذرانند.

رئيس كميته‌ي اپيدميولوژي ستاد مقابله با كرونا نيز در مورد ضرورت كاستن از سفرهاي غيرضروري مي‌گويد تصميماتي براي ورود و خروج از استان‌‌هايي كه منطقه قرمز هستند گرفته شده و هتل‌‌ها و تفرجگاه‌‌ها پذيراي مسافران نيستند. از طرفي بيماري كوويد ۱۹ در تمام شهرهاي كشور شيوع پيدا كرده و هيچ نقطه‌اي براي مسافرت كردن امن نيست. فرمانده‌ي عمليات مديريت كرونا در تهران مي‌گويد:

ما با يك رخداد بسيار پيچيده‌ي بيولوژيك روبرو هستيم كه تقابل با آن مانند يك جنگ تمام عيار فرسايشي است كه ممكن است مدت آن هم طولاني‌تر از چيزي باشد كه انتظار مي‌رود. اگر سطح مداخلات افزايش نيابد اپيدمي تا پايان خردادماه به طول مي‌انجامد. ۲۰ درصد افرادي كه دچار اين بيماري مي‌شوند فرم شديد آن را مي‌گيرند و در افراد پرخطر و مسن اين بيماري خيلي بي‌رحم‌تر عمل مي‌كند.

مصوبات مربوط به ادارات تهران اجرايي نشد

با اينكه اين روزها توصيه مي‌شود كه بهترين كار ماندن در خانه است و برخي شركت‌ها امكان دوركاري را براي متخصصان خود فراهم كرده‌اند اما بازهم برخي مردم مجبور به ترك منزل هستند زيرا بسياري از ادارات تعطيل نشده‌اند و با مرخصي متخصصان موافقت نمي‌كنند. فرمانده‌ي عمليات مديريت كرونا در تهران در اين رابطه مي‌گويد:

نمي‌توان با حفظ ريتم طبيعي شهر و حضور مردم در بازارها بيماري را مهار كرد. البته مردم هم بايد همراهي كنند اما تناقضات در مورد الزامات ماندن در خانه بايد برطرف شود. قرنطينه چهار فاز مختلف دارد و حالتي كه هيچ فردي در شهر تردد نمي‌كند فاز چهارم قرنطينه است و قبل از آن بايد از فازهاي پيشين قرنطينه عبور كرد. فرم‌هاي مختلفي از قرنطينه‌سازي را در كشورهاي اروپايي و شرق آسيا ديده‌ايم.

تعطيلات ملي و عمومي نوروز فرصتي مناسب براي مهار كرونا

تعطيلات ملي و عمومي نوروز فرصت مناسبي براي مهار بيماري كوويد ۱۹ است اما به شرطي كه ملاحظات لازم براي تعطيلات در انديشه متخصصين گرفته شود. بسياري از استان‌ها درگير پروسه‌ي اپيدمي هستند و نمي‌توانند ميزبان مسافران باشند. سفر كردن به استان‌هايي كه كم‌تر آلوده شده‌اند نيز مي‌تواند باعث گسترش جدي‌تر اپيدمي در كشور شود. درصورتي كه اگر در منزل بمانيم و ديد و بازديد عيد را كاهش دهيم مي‌توانيم شرايط را زودتر بهبود دهيم.

از طرفي، امسال برنامه‌هاي شهرداري در راستاي تشويق مردم به ماندن در خانه است و كمپين‌هاي مختلفي در اين رابطه تشكيل شده است. به‌عنوان مثال از هنرمندان، خانه‌ي سينما، ستاد شهر دوستدار كودك و شبكه‌ي پويا كمك گرفته شده است تا برنامه‌هاي سرگرم‌كننده و مسابقات تعاملي براي كودكان طراحي شود. شهرداري تهران نيز اهداء جزوه رايگان‌هاي صوتي خبر داده و گفته است شهروندان مي‌توانند از هزاران جلد جزوه رايگان موجود در اين اپليكيشن‌ها استفاده كنند و با وارد كردن كد شهرداري تهران كه در قسمت توضيحات كدهاي تخفيف قيد شده يك جزوه رايگان رايگان بخوانند.

وزير ارتباطات نيز پيش‌تر با انتشار توييتي گفته بود تلويزيون‌هاي اينترنتي، ارائه خدمات رايگان خود را تا پايان سال ادامه خواهند داد و ترافيك مصرفي اين تلويزيون‌ها نيم‌بها حساب خواهد شد. همچنين مممكن است اين طرح‌ها در تعطيلات نوروز نيز تمديد شوند؛ از طرفي شنيده‌ها حاكي از آن است كه برخي شركت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي خدمات اينترنت ممكن است در ايام نوروز طرح‌هايي را براي تخفيف در اينترنت در راستاي تشويق مردم به ماندن در خانه ارائه دهند.

عكس‌ها و تصاويري كه اين روزها منتشر مي‌شود، نشان مي‌دهد كه مردم اهميت ماندن در خانه و عدم حضور در مراكز خريد يا بازار را هنوز جدي نگرفته‌اند. ويروس كرونا سرعت انتشار بسيار بالايي دارد و همين موضوع باعث شده تا به بحراني جهاني تبديل شود. سرعت انتشار ويروس كرونا رابطه‌ي مستقيمي با حضور مردم در جامعه دارد و تا زماني كه زنجيره‌ي انساني انتقال اين ويروس قطع نشود، تمام تمهيدات و اقدامات صورت گرفته از سوي مسئولان براي مهار آن به نتيجه نخواهد رسيد.

افراد مبتلا به ويروس كرونا ممكن است در دوره‌ي حداكثر ۱۴ روزه‌ي نهفتگي و پيش از ظهور علائم آلودگي، ويروس را به ديگران منتقل كنند و اين موضوع اهميت ماندن در خانه و عدم حضور در جامعه را نشان مي‌دهد. بنابراين بيرون رفتن در اين ايام نه تنها جان خودمان را به خطر مي‌اندازد بلكه تمامي افرادي كه با آن‌ها ملاقات مي‌كنيم را نيز در معرض خطر قرار مي‌دهد. اين شرايط دائمي نيست و اگر همه رعايت كنيم زودتر مي‌توانيم از بحران خارج شويم و به زندگي روزمره‌ي خود بازگرديم درحالي‌كه اگر همه رعايت نكنيم تا چند ماه ديگر بايد حسرت روزهايي را بخوريم كه هنوز فرصت داشتيم تا از فاجعه جلوگيري كنيم. در حال حاضر كسب‌وكارهاي زيادي بابت اين موضوع متضرر شده‌اند و انسان‌هاي زيادي جان خود را از دست داده‌اند و اين وضعيت هرقدر بيشتر ادامه پيدا كند، شرايط نيز سخت‌تر مي‌شود.

ازطرفي كمبود امكانات بهداشتي و درماني و همچنين خستگي كادر پزشكي باعث شده تا حتي نيروهاي مسلح نيز دست به كار شوند و در برخي استان‌ها بيمارستان‌هاي صحرايي برپا شده است. نياز به نيروي درماني در استان‌هاي مختلف نيز باعث شده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مازندران و بابل فراخوان جذب نيروي داوطلب بدهند تا از فشار كاري كادر درماني كاسته شود. پرستاران و پزشكان زيادي در اين مدت به دليل حضور در مراكز درماني و ارائه‌ي خدمات به بيماران به كرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند. در چنين شرايطي تنها راه ممكن براي كنترل وضعيت موجود، رعايت توصيه‌هاي متخصص كارشناسان و قطع كردن زنجيره‌ي انتقال ويروس در جامعه يعني ماندن در خانه است.

طبق گفته‌ي وزير بهداشت، اگر ۲۵ درصد ايزولاسيون به ۴۰ درصد برسد، ميزان ابتلا به بيماري كوويد ۱۹ و مرگ و مير ناشي از آن ۵۰ درصد كاهش پيدا مي‌كند. همچنين اگر ميزان ايزولاسيون به ۷۰ درصد برسد، ميزان ابتلا و مرگ و مير ۷ تا ۱۰ برابر كم‌تر مي‌شود. اين آمار نشان مي‌دهد كه تنها راه‌حل قطعي از بين بردن زنجيره‌ي انتقال ويروس كرونا، ماندن در خانه و جدي گرفتن توصيه‌هاي متخصص كارشناسان سلامت است؛ توصيه‌هايي كه اگر از طرف همه‌ي مردم جدي گرفته شود به اين بحران پايان مي‌دهد و اگر جدي گرفته نشود ممكن است به فاجعه تبديل شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات